Zoeken
  • tudorstylewebsite

Verkoopstyling anno 2021

“Verkoopstyling, wat moeten we ermee”? “Is dat nog wel van deze tijd?” “Dat heb je nu toch helemaal niet nodig”? “Misschien wanneer een woning leeg staat en je zet er wat leuke meubeltjes neer zodat het beter ‘smoelt’ op de foto, ja daar kan ik me iets bij voorstellen”. “Maar om nu een vastgoedstyliste uit te nodigen om mij te vertellen hoe ik mijn woning verkoopklaar moet maken vind ik echt grote onzin en verspilling van geld en tijd”. “Tjonge, ik ga toch niet voor een advies betalen en extra zooi in huis halen terwijl het er zo leeg mogelijk uit moet zien?”. “Die makelaar kost ons al genoeg geld en dan kom jij ook nog even met een factuurtje zeker!”


Zo maar een paar opmerkingen die ik regelmatig te horen krijg van mensen in mijn omgeving. Meestal degene die hun huis 20 jaar geleden hebben verkocht of die geen flauw benul hebben wat mijn werk inhoudt. Of die ervan overtuigd zijn dat de kopers, bij wijze van spreken, al op de stoep staan met een hele dikke portemonnee. Natuurlijk, de woningmarkt is behoorlijk oververhit op dit moment en de voortdurende vraag naar betaalbare woningen stijgt nog steeds en het aanbod blijft onveranderd lager maar dat wil niet zeggen dat iedere woning dan direct en boven de vraagprijs verkocht wordt. De koper is echt wel kritisch en er inmiddels aangewend dat er meerdere gegadigden zijn. Bij een woning die er fantastisch en goed onderhouden uitziet, is de koper meer dan bereid om over de vraagprijs heen te gaan. Een woning die er sfeerloos uitziet en waarvan het (basis)onderhoud toch wel te wensen overlaat zou zomaar eens lang te koop kunnen staan met als gevolg geen kijkers en een prijsverlaging.


Mijn diensten kosten geld, ik ben tenslotte een ondernemer, maar mijn diensten leveren nog meer geld op. Dus de gedachte bij de huizenverkoper dat een verkoop-/vastgoedstyling vast heel veel geld kost, is een interessant gegeven en ik ben dan ook reuze benieuwd waar die bewering vandaag komt. Op mijn website, www.tudorstyle.nl, zie je immers geen enkel bedrag staan dus waarschijnlijk is het een gewoon een aanname. Maar toch stel ik de vraag: Waar komt de gedachte mijn dienstverlening heel veel geld kost vandaan.


Het antwoord dat ik kreeg op mijn vraag was niet heel erg verrassend: “ik kan mij niet voorstellen dat verkoopstyling een verschil kan maken t.o.v. de tips die je krijgt van de fotograaf, dus waarom zou ik zijn?”



Feitelijk gezien draait het antwoord hierom: Het magische woord GRATIS.


Er is echter een wezenlijk verschil tussen tips en adviezen. Een tip is zeer algemeen en zegt iets over de manier van fotograferen, zorg dar er niets in de weg staat en dat de woning zo ruim mogelijk op de foto staat.

Een advies is een op maat gemaakt rapport en alleen toepasbaar bij dit specifieke huis wat in de verkoop komt. Daarnaast wordt in het advies iedere ruimte afzonderlijk en duidelijk omschreven en is er volledig opgericht om de verkoop te stimuleren en geld op te laten leveren.


Voorbeeld

Een herkenbaar voorbeeld is mij tot op de dag van vandaag bijgebleven: “De makelaar stuurde een vriendelijke fotograaf langs en die vond alles er prima uitzien en heeft vervolgens in een lekker rap tempo de foto’s gemaakt. Maar toen ik de foto’s op Funda terug zag schrok ik wel want eigenlijk vielen de foto’s van mijn huis heel erg tegen, het huis kwam heel erg kil over, maar ja ze stonden er al op en ik kon er toch niets meer aan veranderen”. Deze presentatie leverde dus geen potentiële koper en de woning stond veel te lang in verkoop.

De teleurgestelde reactie van de verkopers is iets wat je eigenlijk niet wilt horen, niet als makelaar maar zeker ook niet als fotograaf. Het is immers de bedoeling dat de foto’s er mede voor zorgen dat er kijkers komen.

Met mijn advies en fotografie is de woning wel goed en snel verkocht. En zo zijn er nog tal van voorbeelden. Maar hoe pak ik dit dan aan?





Investeren levert iets op.


Het begint altijd met een investering van mijn kant voordat er ook maar 1 foto gemaakt wordt. Eerst tijd investeren in jou als klant en wat jij nodig hebt. Ik kan direct beoordelen of de woning genoeg heeft aan wat korte adviezen of dat er flink gewerkt moet gaan worden waar dat nodig is. Ik kan in een oogopslag zien wat de pluspunten van de woning zijn en wat voor verbetering vatbaar is. Maar het allerbelangrijkste is toch wel dat, dankzij ons gesprek, ik jou de bevestiging kan geven dat jij als verkoper al heel goed bezig bent om de woning klaar te stomen voor de verkoop en dat ik kan vertellen waarom mijn adviezen nodig zijn om de juiste sfeerbeleving te creëren.

Die adviezen kunnen heel uitgebreid zijn, het kan dus zomaar betekenen dat er geschilderd moet worden, dat de tuin een flinke opknapbeurt nodig heeft, misschien is de bank aan vervanging toe of misschien gaat de hele indeling van een ruimte of zelfs de complete inrichting op de schop.

Maar het kan ook zo maar zijn dat een kort advies voldoende is om een mooie en sfeervolle fotoreportage te maken. Alle adviezen worden in een volledig rapport uitgewerkt zodat jij met de voorbereidingen aan de slag kunt gaan. Een woning presenteren voor de verkoop is niet iets wat je even op een zondagmiddag voor elkaar kunt krijgen. Realiseer je dat je in de huidige woningmarkt een hele goede opbrengst voor je woning kunt realiseren mits je er voldoende tijd en energie in steekt en ja dat kost ook geld.




Investeren in sfeerbeleving


En daar draait het dus allemaal om. De juiste Sfeerbeleving is het toverwoord. Die juiste sfeer bereik je niet door alle accessoires en foto’s maar weg te halen en alleen het meubilair te laten staan. De juiste sfeer bereik je ook niet door hippe, trendy woonaccessoires toe te voegen die in feite niet bij het interieur passen.

De juiste sfeerbeleving bereik je door samenwerking, door samen kritisch naar het interieur te kijken en waar nodig aan te passen met als resultaat dat het interieur niet alleen een warm welkom is voor de potentiële huizenkoper maar ook dat jij weer ervaart hoe fijn het huis is. Tenslotte woon je er nog en wanneer jij het naar je zin hebt, heb je er ook meer zin in om net dat stapje extra te doen voordat er een bezichtiging komt. Samen met mijn persoonlijke advies en aanpak creëer je de juiste sfeerbeleving en dat maakt het verschil.


Professionele verkoopstyling


Professionele verkoopstyling is dus veel meer dan wat tips die je op menig website of YouTube kan vinden, professionele verkoopstyling is dus veel meer dan een bed leuk opmaken of een plantje met een kaars op tafel. Het is een proces die tijd in beslag neemt, die jou leert kijken naar de woning zoals een potentiële huizenkoper dat doet. Als klant ontvang je een volledig uitgewerkt rapport waarop alle werkzaamheden uitvoerig beschreven staan.

Een professionele verkoopstylist geeft niet alleen adviezen, voert ze desgewenst ook uit en werkt daarnaast samen met andere professionals die bepaalde werkzaamheden zoals, schilder-, klus- en schoonmaakwerkzaamheden kunnen uitvoeren.


En natuurlijk geef ik daarnaast ook nog eens extra de bruikbare tips voordat er bezichtigingen gaan plaats vinden. En dat ik mijn adviezen en uitvoering ook nog eens in combinatie met mijn fotografie kan aanbieden, investeer je dus in een compleet pakket,

Hangt hier een factuur aan? Absoluut, besef echter wel dat je dit bedrag ruimschoots weer terugverdiend. Een woning die er sfeervol uitziet trekt immers veel meer publiek.

Benieuwd wat wij samen voor jouw huis betekenen kunnen? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek via info@tudorstyle.nl . Bellen mag natuurlijk ook 06 1945 4276




Wens je een hele fijne dag!


Carin van Amerongen

Professioneel stylist/ontwerper bij Tudorstyle


#verkoopstyling #vastgoedstyling #sfeerbeleving #fotografie #verkoop #woning #interieur #interieurstyling

3 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven